بررسی جنبه های نمادین معماری و تزیینات بناهای شاخص ایلخانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده رضوان نصرالهی
- استاد راهنما سید هاشم حسینی کریم حاجی زاده باستانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
بیشک جنبههای نمادین معماری و تزیینات بناهای تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعه و بررسی این بناها برای صاحبان اندیشه در تاریخ معماری این مرز و بوم ضرورتی انکارناپذیر است. چرا که این بناها در هر دورهای بیانگر رمز و رازهایی هستند که دستیابی به آنها ما را به شناخت اندیشهی معماران آن رهنمون میشود. این رمز و رازها در قالب نمادهایی به شکلهای مختلف هندسی، گیاهی، اسلیمی، کتیبه و... خودنمایی میکرده است. دوره ایلخانی یکی از دورههای مهم در تاریخ این سرزمین است. در این میان معماری و تزیینات بناهای این دوره نیز حائز اهمیت میباشد. تاکنون تلاشهایی از سوی محققان در جهت شناسایی جنبههای نمادین معماری و تزیینات بناها صورت گرفته است. اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده جنبه های نمادین و راز و رمز گونه معماری و تزیینات بناهای دوره ایلخانی است که از نوعی جهان بینی اسلامی بهره جسته اند. ما در این نوشتار، به دنبال بررسی جنبه های راز و رمز گونه معماری و تزیینات به کار رفته در بناهای شاخص ایلخانی؛ شامل: گنبد سلطانیه، مسجد جامع اشترجان و مسجد جامع ورامین هستیم. بررسی جنبه های نمادین معماری و تزیینات این بناها به درک بهتر مفاهیم عمیق عرفانی نهفته در ذهن و ضمیر معماران و سازندگان آنان کمک شایانی می کند. برای درکِ بهتر مفهوم نمادهای معماری و تزیینات این بناها، بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تلاشهای حاکمان آنان در این زمینه لازم و ضروری به نظر میرسد. همچنین با بررسی معماری این دوره میتوان به بخش مهمی از معماری اسلامی ایران دست یافت. چراکه از طرح هشت ضلعی برای ساخت بنای گنبد سلطانیه استفاده شده است. استفاده از این عدد در معماری و تزیینات دوره ایلخانی به وفور دیده میشود. همچنین در بناهای شاخص این دوره نقوش هندسی به صورت ستاره در پرهای مختلف، نقوش چلیپا، نقوش گیاهی و انواع کتیبه که متناسب با موقعیت قرارگیری در بنا انتخاب میشده، به کار رفته است. این نقوش با توجه به مضامین عرفانی، مذهبی و نجومی در این بناها به کار رفتهاند.
منابع مشابه
تحلیل جنبه های نمادین شیعی در تزیینات مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد یکی از مساجد عظیم و مهم سبک آذری در ایران است. از خصوصیات این بنا می توان به سردر رفیع، مناره های بلند، کاشی کاری زیبا، گنبد مسجد و... اشاره کرد. به کارگیری نقوش در قالب گچ بری، کاشی کاری و طرح های زیبا حائز اهمیت و درخور تفسیر است. تلفیق نقوش هندسی با نقوش اسلیمی در تزیینات کاشی کاری مسجد به نحوی است که در نگاه اول نمی توان به راحتی بین آن ها تمایزی قائل شد. هدف از این مقاله، مطا...
متن کاملمنظر شهری، معیار ارزیابی معماری بناهای شاخص
هران شهر بیگان ههاست و روز به روز با قلمرو ذهنی تعلقات مکانی و خاطرات جمعی شهروندان خود نیز بیگان هتر میشود . بیگانگی شهر تهران از خویشتن سنتی و نبود مؤلف ههای نافذ و با ثبات معاصر و مدرن با بار هویتی و فرهنگی در کنار توسعة به دور از برنامه ریزی بنیادین، منجر به نوعی سردرگمی، اغتشاش و عدم خوانایی در شهر شده است. یکی از مه مترین دلایل این ناخوانایی، نبود شبکه قوی و سازمان یافت های از عناصر شاخص...
متن کاملبررسی و معرفی تزیینات بناهای روستای حمامیان بوکان
حمامیان از مهمترین روستاهای بوکان محسوب می شود که به واسطه آثار معماری شاخص از دوره قاجاریه، در مطالعاتباستا نشناسی ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است. در دوره مزبور به وسیله خوانین و اربابان محلّی بناهایی شامل مسجد،حوضخانه، آرامگاه و عمارت اربابی پایه گذاری شده است که جهت مطالعه معماری قاجاریه در منطقه ای از ایران تحت عنوانکردستان که تاکنون در محافل علمی کشور ناشناخته مانده، اهمیت ویژه ای دارد...
متن کاملبررسی تزیینات معماری اسلامی آثار گائودی و تطبیق آن با نمونه های شاخص تزیینات معماری ایران
حضور اسلام در کشورهای تازه مسلمان، همانند افقی روشن و تابناک، باعث تحولی شگرف در این سرزمین ها شد. هر فرهنگی، اسلام را با ویژگی های خود تلفیق کرد و تشخص همان منطقه را به آن داد. ایران نیز آن را با شرایط خاص خود پذیرا شد. ایرانیان در معماری، اسلام را بر پایه های ساسانی مستقر ساختند سپس با تمدن قدرتمند و پیشینه ای بالا، اسلام را پذیرا و در نهایت به آن ویژگی ایرانی را افزودند. به زودی سراسر سرزمین...
15 صفحه اولمقایسه سبک معماری و تزیینات بناهای آرامگاهی عصر ایلخانی در منطقه لواسانات و رودبار قصران با آثار هم عصر ناحیه دماوند
چکیده بناهای آرامگاهی در عصر اسلامی ایران نقش بسیار مهمی دارد. این بناها به طور گسترده در تمام نقاط ایران پراکنده اند و از آن ها اطلاعات دقیقی درباره سبک های معماری، تزیینات، مصالح و دیگر ویژگی های مربوط به ساختار و شکلشان می توان به دست آورد. وجود حکومت های شیعی زیدیه در قرن چهارم هجری قمری و مرعشیان در قرن هشتم هجری قمری و نیز مهاجرت سادات و علویان به داخل فلات ایران و مناطق ری، قصران، دماوند...
متن کاملویژگیهای بصری شاخص تزئینات گچبری معماری عصر ایلخانی
Ilkhanid, after Iran occupation, achieved Seljuq art and done some changes on it that improved Iran Islamic Art. One of the arts that considerate a lot in architecture was Stucco decoration. These stucco decoration are not identified as well as they are. Approximately the whole stucco are identified by archaeologists, they describe about relation between stucco place and architecture and the ti...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023